Gjenbruksemballasje til e-handel

repack

RePack produserer flerbruksposer som er laget av resirkulerte plastposer.  

Stadig flere handler på nett og e-handel forventes å bli den største detaljhandelskanalen i verden innen 2021. Som et resultat er det ventet at også miljøpåvirkningen til netthandel vil fortsette å vokse ettersom det nåværende forsendelsessystemet genererer massive mengder emballasjeavfall (spesielt papp, plast og bobleplast), som igjen fører til negative konsekvenser for miljøet.

Det finske firmaet RePack ønsker å redusere miljøpåvirkningen til den økende trenden, og har utviklet gjenbruksposer som er tilpasset netthandel. Disse er laget av resirkulerte plastposer og skal kunne brukes minst 20 ganger. Emballasjen kommer i tre ulike størrelser. Firmaet har som visjon at avfallsforebygging og gjenbruk er de beste måtene å redusere avfall på.

Eget retursystem 

RePack har laget et eget retursystem slik at kunden enkelt kan levere emballasjen tilbake, og ideen er bygget på pantesystemet for flasker. Posen er sammenbrettbar og kan returneres gratis til nærmeste mottakspfunkt via post. Den blir deretter kontrollert og rengjort før den sendes videre. Poser som er slitte eller ødelagt blir resirkulerte. RePack skriver at nesten 80 % av transportemballasjen blir returnert.

Kunden kan velge RePack som et leveringsalternativ når han eller hun kjøper noe på nett. Da betaler man en panteavgift på ca. 35 kroner, som dekker både levering og retur. Etter at posen er levert tilbake, får man tilbake panten. I tillegg får kunden tilsendt en rabattkode på mail som kan brukes til fremtidige kjøp. Dette gjelder også om man velger å returnere produktet man har kjøp, og alle pakker inneholder en ferdigutfylt returseddel.

Kan potensielt redusere engangsemballasje med 96 %

I 2017 ble rundt 20.000 poser tatt i bruk, og i 2018 økte antallet til 30.000. Ettersom RePack kan brukes minst 20 ganger, har produktet bidratt til 50.000 færre engangsemballasjer på to år. I følge tall fra firmaet kan RePack potensielt kan reduserer dagens emballasjeavfall med opptil 96%. Så langt samarbeider de med rundt 50 nettbutikker i 10 europeiske land, og målet er at produktet skal tas i bruk i enda flere land. 

I tillegg til å redusere avfall, vil RePack bidra til økt fokus på gjenbruk og unødvendig ressursbruk. Bedriften ønsker også å fremme sosial bærekraft, og har blant annet flere ansatte med nedsatt funksjonsevne. 

I 2017 fikk de Nordisk Råds Miljøpris.

Les mer her.

Artikkel fokus
Innovasjon
Marked
Tags